Feb 14, 2012

Sudah lama begini





Assalamualaikum semua. Bangun pagi terus terasa pening-pening ayam sebab tido lambat semalam m_m. Ye! saya berjaya pagi tadi! Berjaya bangun dari tido sebab tadi mimpi ngeri,erkk sumpah takut,adehh.

Bila saya facebook,kebanyakan post berkisarkan tentang Valentines day hari ni..yeah betul! 14 Februari dianggap hari kekasih buat Kristian,tapi perlu ke kita ikut? ada yang menyokong ada yang berceramah selaku ustaz ustazah,ade yang share post mengenai Valentines day dan bla bla bla m_m.

Yang pasti Valentines day dikaitkan dengan 3 perkara sebenarnya

Pertama, Hari Valentine bermula semasa pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno, ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat Rom di mana pada malam pesta tersebut, nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.

Kedua pula menyatakan pada 14 Februari 270 Masihi, St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terlibat di dalam peperangan. Menyedari hakikat itu, St. Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Februari dalam tahun 270 Masihi.

Bagi memperingatinya sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St. Valentine sebagai upacara keagamaan.

Ketiga adalah Hari Valentine diambil daripada nama seorang paderi yang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St. Valentine yang status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope. Apabila St. Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin.

Tindakan St. Valentine yang mengambil keputusan berkahwin dengan pasangannya itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai hari Kekasih untuk St. Valentine sendiri.



Semua dah jelas? tapi bagi saya hari berkasih sayang adalah tiap-tiap hari..kasih sayang sesama makhluk,ibu bapa ,dan lain-lain.. erm tetibe rindu mak abah dirumah..soo sad. Tapi kan,ada yang lagi special buat saya untuk tarikh 14 Februari ni,hari ni adelah tarikh yang ke 3 tahun saya kenal itu budak maa..kenal ke kapel? which one? errr,okefine nanti ade orang marah..hihihii -__-" faham sendiri lah,malu nak berucap lelebih,ceh no point.



Bila awak ucap "Happy Anniversary" semalam,saya jadi kaku,saya malu okeh,HAHA..eh ape ni? ape ni?ingatkan dah lupe,kikiki..nasib tak merajuk 40 hari 40 malam,ceh -___-" awak tahu saya jadi camane? Sebenarnya saya jarang ambil gambar dengan dye,sebab masing-masing pemalu,HAHA..ayat paling nonsence ke ape nieh? -______-" lempang sekali boleh?


Three things that make my life complete
Are love, laughter, and you, my sweet
The laughter has lasted since day one
Loving you darling " family , my babe , friend n people who i love, has been so much fun

Whether it's giggles at the kitchen table
Or all out laughter wherever we're able
Each and every laugh, a symbol of our love
You're my everything, all I ever dream of

Our love, now that's a bit more serious
Shining through when our laughter is delirious
Starting the day with love's tenderness
Saying goodnight with a sweet caress

Love, laughter, and of course you.
You bring into my life the other two
From the day we met, and for every single day
Love and laughter in our lives will stay 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥



Dah la merepek banyak-banyak,nak buat entry lain tapi lain pula jadinya,huhukk..nanti tunggu saya up entry lebih berilmiah lagi bertauladan pule,entry ni saje-saje nak meroyan di pagi hari,kuikui..thanks for reading,spread some loves from me m_m.


Suka? LIKE je! :)


LIKE Fan Page Yana sekali yer! :)

12 comments:

Anonymous said...

trima ksih sharing pasal valentine day ni...kiter x smbut jgk..:)

FiQa said...

Yana!!!


hepi annyversary jugak tau buah Yana..

psttt, cepat2 kawen la!!

:)

Zuraini said...

yana! kawen jgn lupa jemput tau! hihi :D

Zuraini said...

yana! kawen jgn lupa jemput tau! hihi :D

Eyeme said...

makin hari makin sayang..hari2 pun sayang..erk..iklan2..

Nuruashia said...

ololo..epy annvsry dik ^^

Unknown said...

Every day we love each other oke . ouch >.<

kindergartenlibrary said...

wah , sweet ^^

Unknown said...

nice~hehe

Unknown said...

Fatwa dah keluar valentine ni haram..so baik jangan sambut !!
datang dari hanif bloglist
http://hanifidrus.blogspot.com/2012/02/hanif-bloglist-pr1.html

wawahida idris said...

selamat ulangtahun :)

Unknown said...

aku prnh baca yg tarikh valentine ni bersempena dgn pembunuhan beramai2 org islam..

Post a Comment

Terima kaseh drops komen
Esok-esok drops komen lagi oke ! :)