Jul 5, 2012

Adikku dipaksa kahwin







Semacam tak percaya hal ini terjadi.Dalam diam aku menyeka titis titis jernih yang laju turun di pipi ku.Betul ke keputusan mama dan abah buat? Adik ku baru form 5,tahun depan InsyaAllah akan melanjutkan pelajaran di mana mana institusi di negara ini.Kahwin..siapa yang taknak..aku pun nak,tak dapat dinafikan lagi.Tapi adik mahu fokuskan belajar,kenapa mesti mama dan abah marah-marah adik dan paksa dia kahwin..baik sangat ke lelaki yang akan menjadi bakal adik iparku kelak..itu semua atas pilihan mama dan abah.Kami tak mampu bersuara.


Aku tahu,adik selalu menangis..dia taknak kahwin secepat ini.Dia masih mentah.Bagaimana dengan masa depannya nanti.Adik bermati-matian bangkang keputusan mama.Aku tidak mampu berbuat apa-apa.Hanya mampu menenteramkan hatinya yang telah terluka.Aku bayangkan diriku ditempatnya.Terpaksa tinggalkan insan yang dia sayang untuk bakal suami bukan dari pilihan hati.Ya Allah,dugaan..


Angin sepoi-sepoi bahasa.Petang ini sangat indah,sangat tenang.Perlahan-lahan aku menarik kerusi duduk bersebelahan mama dan abah yang sedang menikmati pisang goreng.Jantungku makin berdebar-debar.Aku mulakan perbualan...


Aku: Mama,abah..kenapa buat angah macamtu,kesian dia.Dia masih muda,baru 17 tahun...biarlah dia kahwin dengan pilihan sendiri lepas habis belajar.


Mama menjegil mata kearahku..Aku tahu mama marah,bimbang abah mengamuk jika aku tanya banyak.Aku tunduk...


Abah: Along buat hal sendiri.Tak payah masuk campur urusan kami.Yang pasti angah tu dia kena kahwin sebelum masuk belajar di universiti nanti.


Aku: Tapi kenapa?.....seribu persoalan bermain dimindaku masih belum terjawab.


Mama: Dah pergi masuk dalam,jangan sibuk hal orang tua.


Air mata ku mengalir laju.Mama dan abah semua berbicara dengan nada tinggi..Aku terkilan..Maafkan along dik,along tak mampu halang pernikahan kali ni..Aku menyeka lagi titis jernih ini.


Keesokan harinya,apabila aku bangun dari tidur..aku terlihat banyak kereta diluar rumah.Ya Allah,orang datang merisik adik ke.Paling malu aku masih tidak bangun dari tidur sedangkan orang ramai diluar rumah.Masa tu jam menunjukkan pukul 8 pagi...Aku kehairanan,mengomel seorang diri..


"awalnya datang merisik..baru pukul 8..sekurang kurangnya datanglaa pukul 10 ke..hurmm" lantas aku mencapai tuala disebelahku untuk kebilik air.


Aku cari adik.Puas aku cari disekeliling rumah.Akhirnya aku berjaya jejaki dirinya dibelakang rumah.Aku nampak dia menangis tersedu-sedu.Aku peluk erat dirinya.Aku bagi kata kata semangat untuknya.Makin aku bersuara makin kuat tangisannya.Lantas aku masuk rumah dan berlari meluru kearah mama dan abah.Dengan suara yang tinggi,aku pertahankan hak adik aku...


Aku: Mama abah! Tak kesian ke tengok angah menangis setiap hari?Penting sangat ke lelaki tu sampai tidak fikirkan kebahagiaan anak sendiri?Kami ni anak angkat ke abah?mama?


Airmata aku makin laju..Akhirnya tangan abah hinggap dipipiku..Aku jatuh terduduk..Pipiku terasa kebas dan pedih yang amat..Tak pernah abah tampar aku selama hidupku 21 tahun ini..Aku menangis tersedu-sedu..bergetar suaraku..hanya tuhan yang tahu..


Saat aku ingin bangun,pinggangku sakit yang amat.Bila aku sedari,aku tahu aku hanya bermimpi..Terdengar suara mama diluar rumah mengejutkan aku dari tidur.Aku terkesima..Ya Allah mimpi rupanya..Mimpi sehingga jatuh katil...Aku tergelak seorang diri..Petang harinya aku menceritakan kisah mimpiku kepada ahli keluarga..Semua gelakkan aku..Dan aku tahu orang yang membaca cerita ini pastinya bengang..Sekian...






Suka? LIKE je! :)


LIKE Fan Page Yana sekali yer! :)

39 comments:

Farhan Ibn Yahya said...

haish...tertipu lagi. =.=""

hazirahahmadrazi said...

pandai tipu ! hahahah :P

Nyamuk Terbang said...

ok mimpi..tpi dh agk dh...haha

zulhilmi tempoyak said...

hmmmm... dl ad gak mmpi camni.. tp sy yg dipaksa kawen..

ngan org yg dikenali lak tu..heeee

MAY said...

mmg pon..

Aishah Aminuddin said...

hehe bengang gak la, haish. haha. rasa mcm percaya sebab ada gmbr adik kat atas tu, muka pon mcm sedih ja. hehe ^^"

cikji said...

hahaha sabo jelah,nasib xmenitis airmata ni hah

IZZUDDIN said...

lawak btol....hahahahhaah

hawa said...

nice story oo :P
haha ! ingatkan betul tadi ,
da macam dalam novel pulak ,
kawen-2 paksa ~!

Nurulashyikin said...

debar2 ja baca. rupa nya tertipuu hehe

nabila azmi said...

haha....kelaka la mimpi awk.tpi boleh buat filem or drama ni.hehe..novel pun blh..ke pengruh tengok citer byk sgt awk ni..hehehe

ucupiza said...

series kita bengang ngn kamu..huhuhu

Hanis Zakirah said...

Haishh..buat saspens je =='

are_lin@yu said...

ooo..mimpi ruapnya..hehe

miss Fyqa said...

hukk. mimpi jer rupanya?

nurdani said...

nak lempar netbook ni. ngah ngah

.ciknoey. said...

aish.. rase geram gk bace cite ni. haha

Nurul Ezatee Roslee said...

First2 baca.. sedih .. bile kena klentong ! ish geram pulak

вʋввℓɛ ρσρƨ said...

hahaha. tertipu btol. mimpi rupanya ;)

Ima Salsuzaima said...

diriku tertipu jua..haha

FL blogh0use said...

hek. cite da real habis kan =p

Arai Lekir said...

mohon sambung balik mimpi tu... nak tahu ending mcm mana..haha

EiZaRaZiErYa said...

ouh..mimpi yg indah..ahaha..sia2 je rase sebak..tipah t'tipu..adeh..

NURULHANIF said...

huhu.. tertipu gak..

eiqa azra said...

ingatkan betul2 td.. :)

nyna said...

Haishhh terkena , hahaha , btw gempak cerita neh , kahkah

Nabila Medan said...

ingatkan betul. haha ;'D

Maiyah said...

salam kenal..

dah agak2 dah mimpi hehe

Shazwina said...

Damn. Hahaha. Sayu je hati baca. Tengah syok, mimpi pulak. Hadoiyaiii :D

zeyeyey said...

Haha tipah tertipu :P

cx's said...

haish! cx tertipu! adoyai... btw. best! :)

Liana Norazmi said...

punya la baca dgn penuh keikhlasan...tapi ditipu.oh pilunya hati ini. :)

.........cP~ said...

Salam.

Aisyeh. Memang dah rasa mesti ada trick. Tak sangka pulak mimpi. Apa ke mimpi pelik benar..

Nur Aischa said...

ya Allah... aisyah igt kan bebetul tadiiii :O baca dgn penuh berhati hati sampai habis. last2, mimpi.....

kak, nak nangis lah. kena trick. dgn entri kali ni. huwaaaaa T_T

abdul maLek said...

alang-alang adik dah x jadi kawen jom kita join segment cerita apakah

http://ceritaapakah.blogspot.com/2012/07/jom-join-contest-cerita-apakah.html

nik farina aishah.... :) said...

ceh , ingat ke betul dah sedih gila gila dah alih alih , mimpi.. T.T

Mohd Hazim said...

ceh tipah tertipu....!!!!http://hazimteritory.blogspot.com

tolong promote

Encek Rizaira said...

uish....suspen kot bila bace td...rupe2nye....mimpi...

deeya_shouranlee said...

first2x tengok gambar, ingat betol... masuk rangkap kedua.. minda berputar ligat kata maybe nak buat cerpen kot nie.. tengok perenggan akhir... mak aih, tpah tertipu bang... ehehehehe... terbaek!!

Post a Comment

Terima kaseh drops komen
Esok-esok drops komen lagi oke ! :)